A 10 leggyakoribb ok, ami a fogfájás mögött állhat

2020. augusztus 8.

Lehet enyhe vagy nyilalló, elhúzódó vagy pusztán átmeneti, esetleg lüktető, vagy tompán sajgó!

Bizony, a fogfájás számos formában jelentkezhet, melyek mind- mind más okot feltételeznek. Egy azonban közös bennük, a kellemetlen érzést az érintett fog vagy fogak belsejében lévő idegek külső behatásokra fellépő figyelmeztető reakciója váltja ki.

1. Fogszuvasodás

Bizonyos orális baktériumok számára táplálékul szolgálnak az étkezések után el nem távolított ételmaradékok és a lepedék. A káros baktériumok a lepedék “elfogyasztása” után savat termelnek, amely idővel a fog védelmét biztosító fogzománcot károsítja. A szuvas lézió szemmel is jól látható, jelenlétének egyértelmű jele a cukros, illetve édes ételek- italok fogyasztása során hirtelen fellépő fájdalom.

2. Zománc- erózió

A savas ételek, vagy bizonyos betegségek során a szájüregbe kerülő gyomorsav (pl.: reflux, hányás) erősen károsítja a fogzománcot. A gyomorsav, akárcsak a baktériumok által termelt savak, bontják és elvékonyítják a fog külső rétegét, ezzel csökkentve annak védelmi funkcióját, és fokozva fogérzékenységet. A hirtelen fellépő- elhúzódó fájdalom, jelen esetben a külső kiváltó tényező (pl.: savas közeg, hideg levegő) jelenlétekor tapasztalható.

3. Íny recesszió

Az íny az idő múlásával, és a különböző parodontológiai betegségek, vagy a helytelen fogmosás következtében visszahúzódhat. Az ínyrecesszió következtében szabaddá váló foggyökeret már nem borítja zománcréteg, mint a koronai részt. A fognak ezen része teljesen védtelen a külső behatásokkal szemben, így a fog érzékennyé válik. A hideg levegő, és a cukros ételek- italok mind- mind hirtelen fellépő, belenyilalló fájdalmat okoznak.

4. Helytelenül elvégzett fogászati beavatkozás

Akár egy tömés, vagy egy gyökérkezelés is balul sülhet el, ha azt nem a kellő szakértelemmel és odafigyeléssel végzik. A tömések készítése során a leggyakrabban a fogbél sérülése fordulhat elő, míg a gyökérkezelések során a nem megfelelően kitisztított, vagy letömött foggyökérben elszaporodó baktériumok okozhatnak a kezelés után gyulladást. Fájdalmat okozhat továbbá egy túlságosan magas korona is, melynek következtében indokolatlanul nagy terhelés éri az adott fogat.

5. Letört vagy traumás fog

A fogak a harapás és a rágás, valamint a fogak csikorgatása (bruxizmus) és az állkapocs szorítása által okozott nyomás következtében idővel meggyengülhetnek. Az apró hajszálrepedések a fogzománcban meggyengítik annak szerkezetét, így a fog könnyen sérülhet, adott esetben le is törhet.  A sérülés fokától függően oly mértékben károsodhat a fog, hogy szabaddá válik a fogbél, melyben az idegek húzódnak. Jellemzően hirtelen fellépő, belenyilalló fájdalommal jár, ami szinte folyamatosan jelen van.

6. Gyökér körüli gyulladás

Az ún. periodontális betegségnek jellemző tünetei vannak. Ez a foggyökér körüli, a fogakat tartó szövetek gyulldásos betegsége, melyet leggyakrabban az ínyvonal mentén felhalmozódó baktériumok (plakk) okoznak. Súlyos esetekben a baktériumok által termelt toxinok eljutnak egészen a foggyökérhez, majd azon keresztül a fogbélbe, ahol további gyulladást váltanak ki. A gyökér körüli gyulladás jellemző tünete, ha a fog ráharapásra érzékeny, míg a fogbél gyulladását a meleg hatására fellépő fájdalom jelzi.

7. Tályog

A tályog nem más, mint egy fertőzés által kialakuló gennyes tasak, amit gyakran mechanikai sérülés vált ki. Előfordulhat akár az ínyen, de az sem ritka, hogy a foggyökér körül, vagy a fog és az íny közötti résben jelenik meg. Lüktető, kisugárzó fájdalom jellemzi, az ínyen pedig szemmel látható a duzzanat.

8. Bruxizmus/ szorítás

A parafunkcionális szokásoknak nevezett viselkedés, mint például a fogcsikorgatás, vagy az állkapocs szorítása rendkívül nagy stresszt okoz a fogakban. Károsítja őket, és fokozza a fogérzékenységet, valamint állkapocs-ízületi fájdalmat okoz. A csikorgatás és a szorítás következtében erőteljesen sérül a fogzománc is, sok esetben a fogak elveszítik anatómiai alakjukat és lecsapottakká válnak. A zománcréteg kopásával a fogbél is szabaddá válhat, ami állandó érzékenységgel és fájdalommal jár.

9. Kisugárzó fájdalom

Gyakran előfordul, hogy a panaszosnak hitt fog valójában teljesen egészséges, és a fájdalmat egy szomszédos fog, vagy adott esetben akár az arcüreg gyulladása okozza. Az sem ritka, hogy egy egyszerű megfázás során fellépő felső- légúti fertőzés vált ki kellemetlen érzetet a fogakban. A kisugárzó fájdalom sokszor tompa, és elhúzódó, jellemzően akár több fogat is érinthet. Az arcüreg gyulladása során a felső fogak, különösen a frontfogak érzékenyek.

10. Fogszabályozás

A fogak mozgatása sok esetben kellemetlen, nyugalmi helyzetben is feszítő érzést generálhat a fogszabályzó készülék. Evés közben gyakori, hogy minden fog érzékeny, azonban idővel ezek a panaszok megszűnnek. Fontos, hogy kellő figyelmet szenteljünk a fogszabályozás során a fájdalom jellegének. Aggodalomra adhat okot az, ha a fogak a fogszabályzó készülék felhelyezése után hosszasan (heteken keresztül) érzékenyek és fájnak.  A kezelésnél a legnagyobb szakértelmet egyértelműen a megfelelő erőbehatás kontrollálása igényli, vagyis annak meghatározása, hogy mekkora erővel történik a fogak mozgatása. A túlságosan nagy erő ugyanis fogkárosodáshoz, és a leggyakoribb esetekben foggyökér- felszívódáshoz vezethet, ami a fog elvesztését okozhatja. Ezért is nagyon fontos, hogy kellő körültekintéssel válasszunk orvost, ha fogszabályozáson gondolkodunk.

A fentiekből jól látszik, hogy ugyanazon fájdalom mögött sok esetben eltérő betegség húzódhat, vagy épp ellenkezőleg: a fellépő fájdalom jellege, és gyakorisága alapján egyértelműen diagnosztizálható a probléma. A sokféle fájdalomban egy mindig közös: vészjelzőek! Fontos tehát, hogy kellő figyelmet szenteljünk nekik.

Fájdalom esetén kérje Ön is fogorvosainak tanácsát, akik a legmodernebb technikák segítségével térképezik fel a kiváltó okokat, professzionális kezeléseinkkel pedig mosolya megóvásában segítenek!

Fontos számunkra a visszajelzés, ezért is szeretnénk ha kitöltené kérdőívünket.